Google Shopping

Google Shopping is onderdeel van Google Adwords, en onmisbaar voor iedere webshop. Voor de meeste (web)winkels die producten verkopen is dit een belangrijke bron van bezoekers die vaak ook nog eens bovengemiddeld converteren.

€1000 vanaf
Wat is Google Shopping?

Google Shopping (ook wel Product Listing Ads genoemd) is een platform van Google waar consumenten producten kunnen zoeken en aanbieders kunnen vergelijken. Net zoals de resultaten van Google Afbeeldingen kunnen ook deze productvermeldingen getoond worden binnen de zoekresultaten. Google Shopping is in Nederland beschikbaar sinds 2011 en tegenwoordig niet meer weg te denken uit het E-commerce landschap.

Product advertenties

Google toont behalve de tekstadvertenties ook steeds vaker productadvertenties vanuit Google Shopping binnen de zoekresultaten. Deze productafbeeldingen worden inclusief titel, prijs en aanbieder getoond boven de zoekresultaten (maximaal 4 producten) of rechts naast de zoekresultaten (maximaal 8 producten).

Prijsvergelijker

Bezoekers kunnen rechtstreeks doorklikken op een productvermelding, maar ook naar de portal van Google Shopping gaan. Binnen deze prijsvergelijker kunnen gebruikers eenvoudig producten filteren op prijs en aanbieders vergelijken op basis van prijs, verzending en verkopersbeoordelingen. Zodra er door wordt geklikt op een product naar de website van een adverteerder betaalt deze net zoals bij normale tekstadvertenties per klik (CPC).

Google Merchant Center en productfeeds

Voordat je als adverteerder gebruik kunt maken van Google Shopping moet je een account aanmaken bij het Google Merchant Center en deze koppelen aan je Google Adwords account. Binnen het Merchant Center kun je een product feed aanbieden die aan de eisen van Google voldoet. Deze product feed is in feite een database met informatie over al je producten waaronder de prijs, omschrijving, afbeelding, een website link en de verzendkosten. Uiteraard is het belangrijk om deze productfeed continue up-to-date te houden.

Google Shopping campagnes

Als je product feed verwerkt is kun je binnen Google Adwords een of meerdere Shopping campagnes aanmaken. Naast de kwaliteit van je product feed is voor een goede positie ook het CPC bod erg belangrijk. Je kunt hiervoor producten segmenteren op bijvoorbeeld categorie, en zelfs op productniveau een apart bod (CPC) instellen.

Heb je hulp nodig bij het (automatisch) genereren van een goede product feed, de inrichting van je Google Merchant account of het opzetten van een Google Shopping campagne? Of wil je meer omzet halen uit je huidige Shopping campagnes? Wij hebben alle kennis in huis om je Shopping campagnes succesvol te maken!

Bijpassende Producten

Andere met dezelfde vraag kozen ook
Terug naar boven

Rotterdam

Den Bosch

mautic is open source marketing automation